Rusalka
K narozeninám jsem, krom jiného, dostal i nějakou hotovost a já se ji rozhodl utratit za návštěvu Opery. Hodinku před začátkem jsem si přes webovky koupil vstupenku na Rusalku, kde jsem si vybral místo na úplně prázdném balkóně a vyrazil.
V Opeře jsem zatím byl jen jednou a už je to pár let zpátky. Pamatuji si, že můj dojem z interiéru byl takový šedivý, všechno se mi zdálo pokryté starou špínou. Dneska jsem to stíhal jen tak tak a hnedka jak jsem svlékl svetr, tak už zhasínali. Prozkoumání interiéru jsem tedy nechal až na přestávku.
Nejvíc jsem se těšil na Rusalko Rusalko bledá a na Měsíčku na nebi sviť a obého se mi dostalo hned na začátku. S místem, na které jsem si koupil vstupenku jsem byl nadmíru spokojen. Pěkně jsem viděl jak na jeviště, tak i na muzikanty. Třeba taková harfistka nebo saxofonista tam povětšinou jen seděli a nic nedělali, zato smyčce se skoro nezastavili.
Nad jevištěm bylo titulkovací zařízení s anglickým a německým textem. Jelikož jsem ne vždy rozuměl, tak jsem na ně občas mrkl a jednou se i celkem pobavil. To jsem se koukl ze zvědavosti na překlad čuri muri (myslel jsem si, že čuri muri pochází z Mrazíka, ale opět jsem se mýlil). Na německém řádku bylo napsáno Abraka dabra a na anglickém Hokus pokus, anebo obráceně, teď už si nejsem moc jistý.
O přestávce jsem se tedy konečně rozhlédl okolo a zas tak kritický bych nebyl. Asi jde hodně o očekávání jaké člověk má, než jsem přijde. Třeba stropní malby jsou natolik tmavé, že jsem si je prohlédl až doma poté, co jsem fotku projel Photoshopem. Lustr mají pěkný a sochy kolem balkónků, i přes nános balakrylu, se mi také líbily. Suprový bylo, že jsem měl kóji jen pro sebe. Mohl jsem si tak naaranžovat židličky tak, abych měl místo na nohy i na opření. Minule jsem byl někde vzadu pod střechou a toto bylo mnohem lepší. Asi i proto nemám tak špatný dojem z estetiky.
Do druhého dějství nás uvítalo zámecké prostředí. Mám rád vtipné a veršované texty ve stylu Princezny se zlatou hvězdou na čele a i tady jsem se dočkal. V libretu druhého dějství se třeba z úst hajného ozvalo:
Proto jsou tu hosté již! Proto se tak prázdní spíž!
Hajný (Oldřich Kříž) zvládl zpívat v temném lese i s roztřeseným hlasem, kuchtík (Alena Miro) dodal(a) trochu komiky, jen ta Ježibaba (Jana Sýkorová) byla pořád taková zamračená a to bohužel i při závěrečném klanění. Princ (Aleš Briscein) mi připomínal Leonarda DiCapria no a Rusalce (Pavla Vykopalová) nebylo co vytknout. Jednou si teda trochu přišlápla dlouhé šaty, s těma tam ale válčily všechny. Byl jsem velmi překvapen z 3D efektu, kterého se promítačům podařilo dosáhnou při projekci na zadní stěnu, popř přední síťovinu. Pěkně to zvětšovalo hloubku celého jeviště.
Po druhé přestávce opět ven ze zámku a začíná se to hrotit. Já si teda myslel, že to dopadne obráceně, resp že se Rusalka zabije a princ na ni bude po zbytek života myslet a on nakonec umřel spokojený v jejím náručí a jí nezbylo než bloudit jako bludička. Doják. Opravdu můžu doporučit. Tři hodiny utekly jak voda. Ono ale tady u těch klasických oper nebo baletů moc vedle šlápnout nejde. Jen si teďka pořád broukám Měsíčku na nebi hlubokém…