Malcolm X a Alex Haley – The autobiography of Malcolm X
K téhle knížce jsem se dostal přes doporučeni Caseyho Neistada, který o ni mluvil v jednom svém videoblogu. Pod jménem Malcolm X jsem si vybavil jen černocha kolem kterého byla kontroverze vzhledem k jeho kriminálním aktivitám, takže sám od sebe bych se k jeho autobiografii asi nedostal. Kdybych si měl tipnout, proč se knížka stala bestsellerem, tak asi pro upřimnost vyprávění a také pro vývoj myšlení Malcolma X. Také je hezky vidět, jak se doba od 60.let změnila, alespoň tedy pro Evropana.
To, že jsou očekávání od černochů jiná než těch od bělochů začalo být Malcolmovi zřejmé už ve škole.
I know that he probably meant well in what he happened to advise me that day. I doubt that he meant any harm. It was just in his nature as an American white man. I was one of his top students, one of the school’s top students-but all he could see for me was the kind of future “in your place” that almost all white people see for black people. He told me, “Malcolm, you ought to be thinking about a career. Have you been giving it thought?” The truth is, I hadn’t. I never have figured out why I told him, “Well, yes, sir, I’ve been thinking I’d like to be a lawyer.” Lansing certainly had no Negro lawyers-or doctors either-in those days, to hold up an image I might have aspired to. All I really knew for certain was that a lawyer didn’t wash dishes, as I was doing. Mr. Ostrowski looked surprised, I remember, and leaned back in his chair and clasped his hands behind his head. He kind of half-smiled and said, “Malcolm, one of life’s first needs is for us to be realistic. Don’t misunderstand me, now. We all here like you, you know that. But you’ve got to be realistic about being a nigger. A lawyer-that’s no realistic goal for a nigger. You need to think about something you _can_ be. You’re good with your hands-making things. Everybody admires your carpentry shop work. Why don’t you plan on carpentry? People like you as a person-you’d get all kinds of work.”
Vím, že tu radu myslel asi v dobrém, a že mi nechtěl ublížit, byla to prostě přirozenost bílého Američana. Byl jsem jedním z jeho nejlepších studentů, dokonce jedním z nejlepších z celé školy, on ale přesto pro mne viděl budoucnost “příslušnou” černochům. Řekl mi, “Malcolme, už jsi přemýšlel o tom, co bys rád dělal?” Abych řekl pravdu, tak jsem o tom do této doby vůbec nepřemýšlel a dodnes nevím, proč jsem mu odpověděl, “Ano pane, myslel jsem, že by ze mne mohl být právník.” Lansing (rodné Malcolmovo město) v té době neměl žádné černé právníky či doktory, kteří by mi mohli sloužit jako inspirace. To co jsem ale věděl bylo, že právníci nemusí mít nádobí, tak jako já. Pan Ostrowski vypadal překvapeně, opřel se do židle, dal ruce za hlavu, tak nějak se napůl usmál a pak řekl, “Malcolme, základ je být relističtí. Neber to nějak špatně, všichni tě tu máme rádi, to víš. Realita ale je, že jsi černej. Černej právník není reálný cíl pro černocha. Musíš uvažovat o něčem čím bys mohl být. Máš šikovné ruce. Každý obdivuje tvé truhlářské schopnosti, proč nezkusit truhláře. Měl bys spoustu příležitostí.”
Během práce na železnici se Malcolm dostával i do Washingtonu a to co tam viděl ho také moc nepovzbudilo.
I naturally went sightseeing in downtown Washington. I was astounded to find in the nation’s capital, just a few blocks from Capitol Hill, thousands of Negroes living worse than any I’d ever seen in the poorest sections of Roxbury; in dirt-floor shacks along unspeakably filthy lanes with names like Pig Alley and Goat Alley. I had seen a lot, but never such a dense concentration of stumblebums, pushers, hookers, public crap-shooters, even little kids running around at midnight begging for pennies, half-naked and barefooted. Some of the railroad cooks and waiters had told me to be very careful, because muggings, knifings and robberies went on every night among these Negroes . . . just a few blocks from the White House. But I saw other Negroes better off; they lived in blocks of rundown red brick houses. The old “Colonial” railroaders had told me about Washington having a lot of “middle-class” Negroes with Howard University degrees, who were working as laborers, janitors, porters, guards, taxi-drivers, and the like. For the Negro in Washington, mail-carrying was a prestige job.
Ve Washingtonu jsem se šel podívat po památkách. Překvapilo mne, že jen pár bloků od Capitolu žilo tisíce černochů hůře než jsem kdy viděl; v chatrčích s hliněnou podlahou v neskutečně špinavých ulicích s názvy jako Prasečí či Kozí ulička. Viděl jsem toho dost, ale takovou koncentraci opilců, dealerů drog, prostitutek a dokonce i bosých a polonahých dětí pobíhajících tu kolem půlnoci a škemrajících o drobné. Někteří z drážních kuchařů a číšníků mne varovali, abych tu byl velmi opatrný, protože přepadení, pobodání a vloupání tu byla mezi těma černochama na denním pořádku… jen pár bloků od Bílého domu. Ale viděl jsem i černochy, kteří si žili lépe. Ti bydleli v chátrajících domech z červených cihel. Ostatní železničáři mi řekli, že Washington má spoustu “středněpříjmových” černochů s diplomem z Howardovy university, kteří pracovali jako dělníci, údržbáři, poslíčci, hlídači, taxikáři a tak. Pro černocha ve Washingtonu byl pošťák prestižním povoláním.
Po obchodování s drogama a vloupačkách se Malcolm dostal do vězení, kde ho jednoho dne navštívil bratr a seznámil ho se svéráznou verzí Islámu, která mu, vzhledem k jeho dosavadním zkušenostem, dávala perfektní smysl, pro mne tahle část byla spíše komická.
Reginald said, “There’s a _man_ who knows everything.” I asked, “Who is that?” “God is a man,” Reginald said. “His real name is Allah.” _Allah_. That word came back to me from Philbert’s letter; it was my first hintof any connection. But Reginald went on. He said that God had 360 degrees of knowledge. He said that 360 degrees represented “the sum total of knowledge.” To say I was confused is an understatement. I don’t have to remind you of the background against which I sat hearing my brother Reginald talk like this. I just listened, knowing he was taking his time in putting me onto something. And if somebody is trying to put you onto something, you need to listen. “The devil has only thirty-three degrees of knowledge-known as Masonry,” Reginald said. I can so specifically remember the exact phrases since, later, I was going to teach them so many times to others. “The devil uses his Masonry to rule other people.” He told me that this God had come to America, and that he had made himself known to a man named Elijah-“a black man, just like us.” This God had let Elijah know, Reginald said, that the devil’s “time was up.” I didn’t know what to think. I just listened. “The devil is also a man,” Reginald said. “What do you mean?” With a slight movement of his head, Reginald indicated some white inmates and their visitors talking, as we were, across the room. “Them,” he said. “The white man is the devil.” He told me that all whites knew they were devils-“especially Masons.”
“Existuje člověk, který ví vše” řekl mi Reginald a já se zeptal kdo to je. “Bůh je člověk a jeho pravé jméno je Aláh”, byla odpověď. Aláh, to jméno jsem si vybavil z Philbertova dopisu. Reginald pokračoval. Tvrdil, že Bůh má 360° znalostí, a že 360° znamená, že ví úplně všechno. Byl jsem z toho pěkně zmaten. “Ďábel má jen 33° znalostí a to jsou Zednáři,” pokračoval Reginald. Tyto fráze si pamatuji naprosto přesně, protože jsem je později kázal ještě nespočetkrát. “Ďábel používá Zednářství k ovládání lidí.” Řekl mi, že do Ameriky přišel Bůh a zjevil se člověku jménem Elijah, ten “je černoch jako my.” Bůh Elijahovi sdělil, že “ďáblův čas je u konce.” Nevěděl jsem co si myslet a tak jsem jen poslouchal. “Ďábel je také člověk,” pokračoval Reginald, “Co tím myslíš?” Reginald jen kratmo pokývl hlavou směrem k bílým vězňům a jejich návštěvám, kteří seděli naproti. “Oni, bílý člověk je ten ďábel, všichni bílí to vědí, obzvláště Zednáři.”
Příběh vzniku bílého člověka jsem si ve výpiskách označil celý, a proto že je dost dlouhý, tak přeložím jen gró příběhu.
“Would you like to hear how the white man came to this planet Earth?” And she told me that key lesson of Mr. Elijah Muhammad’s teachings, which I later learned was the demonology that every religion has, called “Yacub’s History.” Elijah Muhammad teaches his followers that, first, the moon separated from the earth. Then, the first humans, Original Man, were a black people. They founded the Holy City Mecca. Among this black race were twenty-four wise scientists. One of the scientists, at odds with the rest, created the especially strong black tribe of Shabazz, from which America’s Negroes, so- called, descend. About sixty-six hundred years ago, when seventy per cent of the people were satisfied, and thirty per cent were dissatisfied, among the dissatisfied was born a “Mr. Yacub.” He was born to create trouble, to break the peace, and to kill. His head was unusually large. When he was four years old, he began school. At the age of eighteen, Yacub had finished all of his nation’s colleges and universities. He was known as “the big-head scientist.” Among many other things, he had learned how to breed races scientifically. This big-head scientist, Mr. Yacub, began preaching in the streets of Mecca, making such hosts of converts that the authorities, increasingly concerned, finally exiled him with 59, 999 followers to the island of Patmos-described in the Bible as the island where John received the message contained in Revelations in the New Testament. Though he was a black man, Mr. Yacub, embittered toward Allah now, decided, as revenge, to create upon the earth a devil race-a bleached-out, white race of people. From his studies, the big-head scientist knew that black men contained two germs, black and brown. He knew that the brown germ stayed dormant as, being the lighter of the two germs, it was the weaker. Mr. Yacub, to upset the law of nature, conceived the idea of employing what we today know as the recessive genes structure, to separate from each other the two germs, black and brown, and then grafting the brown germ to progressively lighter, weaker stages. The humans resulting, he knew, would be, as they became lighter, and weaker, progressively also more susceptible to wickedness and evil. And in this way finally he would achieve the intended bleached-out white race of devils. He knew that it would take him several total color-change stages to get from black to white. Mr. Yacub began his work by setting up a eugenics law on the island of Patmos. Among Mr. Yacub’s 59, 999 all-black followers, every third or so child that was born would show some trace of brown. As these became adult, only brown and brown, or black and brown, were permitted to marry. As their children were born, Mr. Yacub’s law dictated that, if a black child, the attending nurse, or midwife, should stick a needle into its brain and give the body to cremators. The mothers were told it had been an “angel baby,” which had gone to heaven, to prepare a place for her. But a brown child’s mother was told to take very good care of it. Others, assistants, were trained by Mr. Yacub to continue his objective. Mr. Yacub, when he died on the island at the age of one hundred and fifty-two, had left laws, and rules, for them to follow. According to the teachings of Mr. Elijah Muhammad, Mr. Yacub, except in his mind, never saw the bleached-out devil race that his procedures and laws and rules created. A two-hundred-year span was needed to eliminate on the island of Patmos allof the black people- until only brown people remained. The next two hundred years were needed to create from the brown race the red race-with no more browns left on the island. In another two hundred years, from the red race was created the yellow race. Two hundred years later-the white race had at last been created. On the island of Patmos was nothing but these blond, pale-skinned, cold-blue-eyed devils- savages, nude and shameless; hairy, like animals, they walked on all fours and they lived in trees. Six hundred more years passed before this race of people returned to the mainland, among the natural black people. Mr. Elijah Muhammad teaches his followers that within six months’ time, through telling lies that set the black men fighting among each other, this devil race had turned what had been a peaceful heaven on earth into a hell torn by quarreling and fighting. But finally the original black people recognized that their sudden troubles stemmed from this devil white race that Mr. Yacub had made. They rounded them up, put them in chains. With little aprons to cover their nakedness, this devil race was marched off across the Arabian desert to the caves of Europe. The lambskin and the cable-tow used in Masonry today are symbolic of how the nakedness of the white man was covered when he was chained and driven across the hot sand. Mr. Elijah Muhammad further teaches that the white devil race in Europe’scaves was savage. The animals tried to kill him. He climbed trees outside his cave, made clubs, trying to protect his family from the wild beasts outside trying to get in. When this devil race had spent two thousand years in the caves, Allah raised up Moses to civilize them, and bring them out of the caves. It was written that this devil white race would rule the world for six thousand years. The Books of Moses are missing. That’s why it is not known that he was in the caves. When Moses arrived, the first of these devils to accept his teachings, the first he led out, were those we call today the Jews. According to the teachings of this “Yacub’s History,” when the Bible says “Moses lifted up the serpent in the wilderness,” that serpent is symbolic of the devil white race Moses lifted up out of the caves of Europe, teaching them civilization. It was written that after Yacub’s bleached white race had ruled the world for six thousand years- down to our time-the black original race would give birth to one whose wisdom, knowledge, and power would be infinite. It was written that some of the original black people should be brought as slaves to North America-to learn to better understand, at first hand, the white devil’s true nature, in modem times. Elijah Muhammad teaches that the greatest and mightiest God who appeared on the earth was Master W. D. Fard. He came from the East to the West, appearing in North America at a time when the history and the prophecy that is written was coming to realization, as the non-white people all over the worldbegan to rise, and as the devil white civilization, condemned by Allah, was, through its devilish nature, destroying itself. Master W. D. Fard was half black and half white. He was made in this way to enable him to be accepted by the black people in America, and to lead them, while at the same time he was enabled to move undiscovered among the white people, so that he could understand and judge the enemy of the blacks. Master W. D. Fard, in 1931, posing as a seller of silks, met, in Detroit, Michigan, Elijah Muhammad. Master W. D. Fard gave to Elijah Muhammad Allah’s message, and Allah’s divine guidance, to save the Lost-Found Nation of Islam, the so-called Negroes, here in “this wilderness of North America.”
Nejdříve se od Země oddělil Měsíc a pak první lidé, černoši, založili Meku, svaté město. Mezi nima bylo i 24 vědců. Jeden z nich vytvořil obzvláště silný kmen, který si říkal Shabazz, a ze kterého pocházejí černí Američané. Před asi 6600 lety, kdy byly dvě třetiny společnosti spokojeny a třetina nespokojena, se narodil Yacub. Měl velkou hlavu a byl velmi chytrý. Krom jiného se naučil jak šlechtit lidi. Yacub kázal nenávist a zlo po celé Mece a tak ho jednoho dne vykázali i s 59 999 přivrženci na ostrov Patmos. Yacub zatrpkl k Bohu ještě více a rozhodl se vytvořit bílého muže, protože věděl, že člověk se světlou kůží bude slabší a tím pádem náchylnější k nepravostem a špatnostem. V rámci tohoto programu byla dovolena pouze manželství pro lidi s hnědým odstínem pleti, popřípadě černo-hnědý pár. Černá novorozeňata byla zabíjena injekcí do hlavy a matkám bylo řečeno, že to bylo “andělské dítě”, které se odebralo do nebe, aby pro ni připravilo místo. Tyto pravidla přetrvaly i po Yacubově smrti. Po dvou stech letech byli na ostrově už jen hnědí, po dalších dvou stech letech rudí, kteří se po dalších dvě stě letech změnili na žluté. Po dalších dvě stě letech už na ostrově byli blonďatí modroocí bílí ďáblové. Divoši, nazí bez sebeúcty, chlupatí a jak zvířata chodli po čtyřech a žili ve stromech. Za dalších 600 let se tito lidé vrátili zpátky na kontinent a během půl roku naprosto rozvrátili klidné a milující společenství. Černochům se nakonec podařilo situaci zvládnout a odvedli v řetězech všechny bílé do evropských jeskyň. Za dalších 2000 let seslal Aláh Mojžíše, aby je zcivilizoval a vyvedl z jeskyň. Když se v Bibli říká, že Mojžíš zvedl hada, tak se hadem myslí bílá rasa, konkrétně Židé, kteří byli osloveni jako první. Bylo psáno, že bílí budou vládnout po 6000 let a poté jedna z původní černé rasy porodí jedince, jehož inteligence, znalosti a moc bude bez limitu. Také bylo psáno, že někteří černoši budou dovezeni do Ameriky jako otroci, aby lépe pochopili ďábelské chování bílého muže v moderní době.
Po propuštění z vězení se Malcolm plně věnuje Nation of Islam a začíná si říkat Malcolm X. Stává se více a více známým. Bohem se mu stává, krom Aláha i Elijah, vůdce a zakladatel Nation of Islam, od kterého se mu dostává různých mouder.
Mr. Elijah Muhammad taught us that a tall man married to a too-short woman, orvice-versa, they looked odd, not matched. And he taught that a wife’s ideal age was half the man’s age, plus seven. He taught that women are physiologically ahead of men.
Elijah Muhammad nás učil, že manželský pár sestávající se z vysokého muže a příliš malé ženy (popřípadě naopak) vypadá divně a že ženin ideální věk je polovina toho mužského plus sedm. Také nám říkal, že jsou ženy fyzicky napřed vůči mužům.
Po cestě do Meky na Hadž mění po zkušenostech s okolními Muslimy, kteří jsou všech odtínu, názor na bílé a uznává, že i mezi nima jsou dobří lidé, nicméně v médiích už je zaškatulkován a tak je stále vnímán hodně kontroverzně. Po roztržce s Elijahem je vyloučen z Nation of Islam a posléze i zastřelen.
It was not all as simple as it may sound. I went few places without constant awareness that any number of my former brothers felt they would make heroes of themselves in the Nation of Islam if they killed me. I knew how Elijah Muhammad’s followers thought; I had taught so many of them to think. I knew that no one would kill you quicker than a Muslim if he felt that’s what Allah wanted him to do.
Nebylo to tak snadné jak to zní. Bylo málo míst, kde jsem si neuvědomoval, že by kdokoli z mých bývalých bratří ze sebe mohl udělat hrdinu Nation of Islam kdyby mne zabil. Věděl jsem jak následovníci Elijaha Muhammada myslí, já sám jsem je to učil. Věděl jsem, že Vás nikdo nezabije rychleji než Muslim, který si myslí, že to po něm chce Aláh.
A na závěr výpisků taková obecná moudrost.
It’s the hinge that squeaks that gets the grease.
Pant co vrže se i maže.
Já teda nevím, co všechno Malcolm za svůj život udělal nebo neudělal, ale tohle mi přijde jako dost upřimné vyprávění a k udělání názoru na jednu z důležitých postav USA bohatě stačí. Nějak úžasně se nečte, ale nuda to také není.